Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami Urzędu Miejskiego Wrocławia, monitorowane jest funkcjonowanie komunikacji miejskiej po otwarciu trasy na Jagodno. Według urzędników część uwag czy sugestii mieszkańców została już uwzględniona, inne będą rozpatrywane w kolejnych miesiącach.
Trasa autobusowo(-tramwajowa) na Jagodno funkcjonuje od początku maja tego roku. W rejon ul. Kajdasza dojeżdżają lub przejeżdżają przez pętlę
linie N,
110,
145,
148,
310 oraz nocna
255. Wprowadzanym zmianom w komunikacji miejskiej we Wrocławiu towarzyszyło
wiele emocji ze strony mieszkańców.
Jakie uwagi o trasie na Jagodno zebrał wrocławski magistrat? – Na bieżąco analizujemy dane z pojazdów i sygnały od pasażerów. Tam, gdzie występują opóźnienia na przykład w rejonie dworców autobusowego i kolejowego czy ul. Brucknera, będziemy szukać rozwiązań – tłumaczy Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Wydziału Mobilności Miejskiej Urzędu Miejskiego Wrocławia. – Przede wszystkim pracujemy tak, by wykorzystać jeszcze potencjał miasta, czyli przyspieszyć autobusy tam, gdzie jest jeszcze na to rezerwa.
Najbliższe plany powiązane pośrednio z trasą na Jagodno, zakładają m.in. budowę nowej pętli w Iwinach czy montaż sygnalizacji świetlnej na ul. Suchej. W tej ostatniej lokalizacji chodzi konkretnie o przejście łączące Dworzec Główny z Dworcem Autobusowym i galerią handlową. Jest to pokłosie majowego wypadku, w którym zginęła starsza kobieta.
Przez ostatnie tygodnie urzędnicy zbierali przede wszystkim uwagi i wnioski przesłane mailowo lub pisemnie nie tylko przez samych mieszkańców, ale także przez Rady Osiedli. Dodatkowo z RO Jagodno 3 czerwca odbył się przejazd linią 148. Teraz przedstawiono krótki raport Wydziału Mobilności Miejskiej w tej sprawie. Na co zwrócili uwagę mieszkańcy po otwarciu nowej trasy?
Fot. Urząd Miejski Wrocławia | Trasa autobusowo(-tramwajowa), widok z Jagodna w kierunku Centrum
- obawy o punktualność i tłok po przedłużeniu linii (dotyczy linii N)
Odpowiedź UMW: nie stwierdzono spadku punktualności i tłoku w pojazdach
- dojazd do Aquaparku – w związku ze zmianą trasy autobus N nie zatrzymuje się przy obiekcie (dotyczy linii N)
Odpowiedź UMW: możliwa przesiadka na linie 112, 113, 145, 146 i K przy Dworcu Głównym, Aquapark nie jest codziennym celem podróży mieszkańców
- przesunięcie przystanku końcowego bliżej Galerii Dominikańskiej (dotyczy linii 110)
Odpowiedź UMW: przystanki bliżej placu Dominikańskiego przeznaczone są dla autobusów 9xx skręcających w ulice Janickiego i Purkyniego, dlatego nie można zamienić ich z przystankami dla 110
- wydłużenie do przystanku Iwiny – Rondo (dotyczy linii 145)
Odpowiedź UMW: w tej chwili nie jest to możliwe, ponieważ zatoka postojowa jest za krótka, a skrócenie pozwoliło na likwidację problemów z przejezdnością przez ulice Buforową przed rondem w Iwinach, szukamy miejsca na nową pętlę na terenie gminy sąsiedniej
- obawy o punktualność i tłok po przedłużeniu (dotyczy linii 148)
Odpowiedź UMW: nie stwierdzono spadku punktualności i tłoku w pojazdach
- problemy w funkcjonowaniu linii w kierunku Leśnicy (dotyczy linii 148)
Odpowiedź UMW: okresowe opóźnienia w godzinach szczytu powstają na odcinkach Nowy Dwór – Kołobrzeska oraz Złotnicka - Leśnica. Z analizy danych wynika, że opóźnienia w tych miejscach występowały już przed zmianami z 5 maja. Nie są więc związane z przedłużeniem 148. Będziemy prowadzić działania, żeby je ograniczyć
- zmiana trasy w centrum miasta – przystanek przy Renomie (dotyczy linii 148)
Odpowiedź UMW: zmiana trasy dała lepszy dojazd do dworca kolejowego - przystanek Dworzec Autobusowy na ulicy Suchej cieszy się największą popularnością wśród pasażerów. Dodatkowo obecnie – z uwagi na techniczne sprawy - nie ma możliwości przejazdu przez przystanek Renoma na ulicy Świdnickiej w kierunku Leśnicy

Fot. Urząd Miejski Wrocławia | Nowa pętla Jagodno przy ul. Kajdasza
– Wyniki są budujące. Średnie napełnienia pojazdów sięgają 65 proc., co świadczy o racjonalnym wykorzystaniu floty. Nie obserwujemy tłoku ani przepełnień, a pasażerowie coraz częściej podkreślają wygodę i dostępność nowych rozwiązań – ocenia Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Z danych – jak informuje Urząd Miejski Wrocławia – wynika, że najwięcej pasażerów korzysta z węzłów przesiadkowych: Dworzec Główny, Dworzec Autobusowy i Galeria Dominikańska. Popularnością cieszy się też bezpośrednie połączenie Jagodna z ul. Strzegomską – ważnym punktem edukacyjnym i biznesowym. Jak czytamy, są to dane z systemu zliczania pasażerów w autobusach oraz z bezpośrednich pomiarów w terenie wykonanych przez Wydział Mobilności Miejskiej UMW.
Miasto zapowiada, że nadal będzie prowadzić monitoring linii autobusowych na Jagodno, zwłaszcza jesienią, kiedy zmienia się sposób przemieszczania się uczniów. Kolejne korekty tras i częstotliwości kursowania mają być uzależnione od zgromadzonych danych i potrzeb mieszkańców.
Najpierw autobusem, potem tramwajem na Jagodno – To dopiero początek. W planach mamy kolejne inwestycje: budowę tramwaju na Jagodno, czy już trwająca budowa TAT między kościołem Św. Ducha a Armii Krajowej – zaznaczył prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
To między innymi nawiązanie do prac prowadzonych na ul. Bardzkiej, gdzie
powstaje brakujący odcinek trasy autobusowo-tramwajowej. Ta połączy wspomniane Jagodno m.in. z dworcem Wrocław Główny.